Pečení bez vajec a mléka: vegani radí, jak nahradit tradiční suroviny

Že těsto bez vajec nedrží pohromadě? A bez mléka není tak pěkně vláčné? To je jen mýtus. Pokud nejíte živočišné produkty, neznamená to hned, že se musíte vzdát oblíbené bábovky, skvělého banana breadu nebo vánočního cukroví. Vykouzlíte je i za pomoci rostlinných výrobků.

Syrový bílek vám svou konzistencí připomene nejspíš nějaký gel či sliz. Nepříliš vábná hmota má ale při pečení nepostradatelnou vlastnost – díky ní se těsto nerozpadá a dá se jednoduše formovat. Jenže co když vejce ve vašem jídelníčku nemají místo?

Pokud si chcete doma uvařit výborné, jednoduché jídlo rostlinně, tak doporučujeme naší skvělou jednoduchou kuchařku, kde najdete i veganské obdoby vašich oblíbených jídel. Zaručujeme vám, že si pochutnáte a nebude vám po jídle těžko! Klikněte zde!

NASÁKNUTÁ SEMÍNKA JAKO SKVĚLÉ POJIVO

Možností, jak nahradit vajíčka při pečení, je hned několik. Velmi podobnou konzistenci vám zajistí třeba lněná nebo chia semínka. Pokud se rozhodnete pro lněná semínka, doporučujeme koupit si drcená, případně je namlít doma. Pak už je stačí na pár minut namočit do vlažné vody. Tekutinu do sebe nasáknou a vytvoří kolem sebe jemný gelovitý povlak – podobný právě vaječnému bílku.

Stejně postupujte i s chia semínky (např. semínka v BIO kvalitě od společnosti Iswari). Lžíci drobných kuliček namočte do vody. Po chvíli se obalí hmotou, která bude při pečení sloužit jako výborné pojivo. Gel z obou druhů semínek nevyniká žádnou zvláštní chutí ani barvou – nemusíte se proto bát jej přidat do jakéhokoli těsta.

OVOCE I OŘECHOVÉ MÁSLO

Jestli vás vyrábění gelu ze semínek příliš nenadchlo, nevěšte hlavu. Sáhněte třeba po banánu, rozmačkejte ho – a další náhražka vejce je na světě. Podobně poslouží také oblíbené arašídové máslo. Obě suroviny těsto nejen hezky spojí, ale také příjemně osladí a dodají mu jemnou exotickou příchuť.

Ani tím však seznam alternativ vajec při pečení nekončí. Zkuste místo něj použít třeba pudinkový prášek nebo kukuřičný škrob. Případně smíchejte kypřicí prášek se dvěma lžícemi vody a jednou lžící oleje. Hodit se může i sójová mouka smíchaná s vodou, želatina nebo droždí. U něj ale pozor na výraznou chuť. A pokud milujete ovoce a nemáte po ruce banán, přidejte do těsta lžíci ovocné dětské přesnídávky.

Nechcete už být součástí průmyslu, díky kterému zemře ročně miliony nevinných zvířat, ale nevíte co si uvařit?

Máte strach, že už si nikdy nepochutnáte na svém oblíbeném jídle?

Myslíte, že co je zdravé se nedá jíst?

MÁME PRO VÁS ŘEŠENÍ! 

Kuchařku podle které si zvládne uvařit každý! Klikněte zde

MLÉKO BEZ KRAVIČEK

Rostlinných alternativ oblíbeného nápoje je opravdu nepřeberné množství, stačí si vybrat. Na pečení se nejvíce hodí mléko sójové, ovesné nebo rýžové. Jsou totiž ze všech rostlinných mlék nejlevnější, ale také chuťově nejméně výrazná. O něco málo sladší i dražší variantou jsou pak mléka oříšková. Ani s mandlovým, lískooříškovým nebo kešu nápojem určitě nešlápnete vedle.

KRÉMOVITÁ ŠLEHAČKA S VŮNÍ EXOTIKY

A co když potřebujete vyšlehat hustou šlehačku? Není nic jednoduššího, než si ji vyrobit z vynikajícího kokosového mléka. Namočte nastrouhaný kokos ve vodě a následně sceďte. Mléko pak nechejte přes noc odstát v ledničce. 

Na povrchu se usadí tuhá vrstva – kokosová smetana. Vyšlehejte ji a máte hotovo. Hmotu pak případně můžete ještě dosladit. A až ochutnáte, na běžnou smetanu si už ani nevzpomenete.

Spoluautorka Eliška Jindrová

foto: Shutterstock, zdroj: iswari

Natalie Sheryl
Autorka kuchařky "A koza zůstala celá aneb koza zůstala celá." Ze začátku jsem veganství viděla jako řeholi. Říkala jsem si: Co teď budu jíst? Přece nemůžu být živa jen zeleninou! Dnes mi to přijde úsměvné – Jím pestře, chutně a zdravě. Aby ostatní nemuseli tápat stejně jako já kdysi, rozhodla jsem se o své kulinářské trumfy a zkušenosti podělit.
Komentáře
  • Ochutnávka z naší kuchařky zdarma :)

    Vhodné pro vegetariány, vegany, ale i obyčejné lidi, kteří se chtějí stravovat zdravě a nepodporovat týrání zvířat. Získáte recepty, které jsou levné, rychlé, jednoduché a z dostupných surovin. Dozvíte se, jak vařit tak, aby vašemu tělu nic nechybělo.