Rostlinné alternativy/Veganem jednoduše

Připravili jsme pro vás praktického průvodce , který vám pomůže zorientovat se ve světě rostlinných alternativ masa, mléčných produktů či vajec a poradím vám, jak je v kuchyni používat.

Alternativy masa

Tofu je sójový produkt, který je vydatným zdrojem komplexních bílkovin a minerálních látek jako železo, hořčík či vápník. K sehnání je u nás v několik variantách chutí a konzistencí: tofu natural, marinované, uzené, bylinkové či jemné tofu vhodné k přípravě tvarohových veganských dezertů.

Tofu má díky své nevýrazné chuti všestranné využití v kuchyni. Můžeme jej marinovat a dál použít v receptech místo masa, také jako základ pomazánek i na sladko jako alternativu tvarohu a krémů do dortů.

Tempeh je oblíbený sójový produkt pocházející z Indonézie. Vyrábí se z fermentovaných sojových bobů a je bohatý na lehce stravitelné bílkoviny a vlákninu. Obsahuje také vápník, železo, hořčík či a vitaminy skupiny B.

Tempeh je už dnes dostupný ve většině supermarketů. Oblíbený je zejména v uzené variantě. Můžete ho použít do všech receptů místo masa nebo z něj jednoduše vyrobit chutnou alternativu slaniny: uzený tempeh nakrájejte na tenké plátky a opečte na pánvičce s trochou oleje.

Pokud si chcete doma uvařit výborné, jednoduché jídlo rostlinně, tak doporučujeme naší skvělou jednoduchou kuchařku, kde najdete i veganské obdoby vašich oblíbených jídel. Zaručujeme vám, že si pochutnáte a nebude vám po jídle těžko! Klikněte zde!

TUTO ÚŽASNOU KUCHAŘKU MŮŽETE MÍT PRÁVĚ TEĎ JEN ZA 1KČ !!!

Robi maso se vyrábí ze směsi rostlinných obilných bílkovin, včetně rýžové bílkoviny, pšeničných klíčků a červené řepy. Chutí a konzistencí se velmi podobá masu. Neobsahuje tuk, cholesterol a má nízký obsah sacharidů.

Seitan je oblíbená alternativa masa z pšeničného lepku, s masovou texturou. Je bohatý na bílkoviny a má nízký podíl tuku. 

Seitan můžeme koupit již ochucený v obchodech se zdravou výživou či větších supermarketech aneb si jej můžeme jednoduše vyrobit z čistého lepku a vody a dochutit podle toho, na co ho budem dál používat. Je vhodný k vaření, pečení, dušení či grilování.

Alternativy mléčných produktů

Rostlinná mléka v současnosti nabírají na popularitě, o čem svědčí fakt, že je najdeme v mnoha variantách v každém supermarketu. Vybrat si můžeme z pestré škály nápojů z různých ořechů, semínek, obilovin či luštěnin. Lidé volí rostlinné alternativy ke kravskému mléku z nejrůznějších důvodů: alergie na laktózu, zdraví, podmínky zvířat ve velkochovu, udržitelnost, ale i zajímavá chuť. K nejoblíbenějším patří mandlové, sojové, rýžové, kokosové nebo pohankové.  Většinou jsou obohacené o vápník, vitamin B12 a vitamin D. 

Můžeme je pít místo mléka, použít do ranní kaše, kávy i do vaření.

Rostlinné jogurty – při přechodu na rostlinnou stravu se v současnosti nemusíme vzdát ani jogurtů. Na trhu je několik výrobců, kteří nabízejí jogurty ze sóje, mandlí anebo kokosu. Můžeme je jíst samotné, v ranních cereáliích, smoothie či použít v receptech jako náhradu klasického jogurtu.

Rostlinné sýry – výroba rostlinných sýrů si za poslední roky prošla dlouhou cestu a stále přichází na trh nové značky. Dnes je naštěstí na trhu k dostání velké množství rostlinných variací oblíbených sýrů jako třeba gouda, cheddar, mozzarella a parmazán. Vyrábí se zejména z oříšků, rostlinných tuků a škrobů.

Pestřejší nabídku rostlinných sýrů najdeme v obchodech se zdravou výživou, ale několik druhů je dostupných i v supermarketech. 

Vybrat si můžeme ze sýrů vhodných k zapékání, plátkových do toustů a sendvičů i roztíratelných sýrových pomazánek.

Inspiraci co vařit najdete v naší kuchařce ! Klikněte zde!

TUTO ÚŽASNOU KUCHAŘKU MŮŽETE MÍT PRÁVĚ TEĎ JEN ZA 1KČ !!!

Rostlinné máslo – místo másla mohou být ve vaření a pečení použité chutné rostlinné margaríny. Jsou vhodné i na pečivo či jako základ pomazánek. Rostlinná másla můžeme zakoupit v supermarketech a obchodech se zdravou výživou.

Alternativa vajec

Vajíčka můžeme v receptech nahradit několika způsoby. Záleží na tom, jestli chceme docílit vajíčkovou chuť nebo funkci pojidla. 

Chuť vajíčka dosáhneme přidáním černé vulkanické soli. Z tofu natural, černé soli, lahůdkového droždí a špetky kurkumy tak snadno připravíme veganská míchaná vajíčka.

Při přípravě omelety můžeme místo rozšlehaných vajec použít rozmíchanou cizrnovou mouku s vodou.

Do pečení se jako náhrada jednoho vajíčka hodí: ½ rozmačkaného banánu, ½ hrníčku  rostlinného jogurtu, ¼ hrníčku jablečnéhvo pyré, směs mletých lněných semínek a vody (1 lžíce semínek a 3 lžíce vody) či 2 lžíce kukuřičného škrobu. Kromě toho existuje už i několik náhrad vajec v prášku. 

V současnosti je snadné vyšlehat i rostlinný sníh z tzv. aquafaby – nálevu z vařené cizrny. Můžeme ho dále použít jako tradiční sníh z bílků, do majonézy, piškotu či čokoládové pěny.

Zdroj: http://veganskaspolecnost.cz/

Natalie Sheryl
Autorka kuchařky "A koza zůstala celá aneb koza zůstala celá." Ze začátku jsem veganství viděla jako řeholi. Říkala jsem si: Co teď budu jíst? Přece nemůžu být živa jen zeleninou! Dnes mi to přijde úsměvné – Jím pestře, chutně a zdravě. Aby ostatní nemuseli tápat stejně jako já kdysi, rozhodla jsem se o své kulinářské trumfy a zkušenosti podělit.
Komentáře
  • Ochutnávka z naší kuchařky zdarma :)

    Vhodné pro vegetariány, vegany, ale i obyčejné lidi, kteří se chtějí stravovat zdravě a nepodporovat týrání zvířat. Získáte recepty, které jsou levné, rychlé, jednoduché a z dostupných surovin. Dozvíte se, jak vařit tak, aby vašemu tělu nic nechybělo.