Vitamin B12: Deficit způsobuje vážné následky, jaké?

Bez vitaminu B12 nemůže správně fungovat centrální nervová soustava ani proces krvetvorby. Zatímco v rostlinné stravě se tento vitamin téměř nenachází, u živočišných produktů je B12 jejich přirozenou součástí. Nebo lépe řečeno – byl – dokud jsme ho nezlikvidovali pesticidy a umělými hnojivy. 

Nejzávažnějším důsledkem deficitu vitaminu B12 je anémie (chudokrevnost)

Vitamin B12 se podílí na metabolismu tuků, sacharidů, bílkovin a usnadňuje přeměnu železa. Zcela nezbytný je však pro správnou funkci nervové soustavy a pro tvorbu červených krvinek. Pokud jich máme nedostatek, může dojít k anémii – stavu, kdy krev nemá dostatek kyslíku a nemůže ho distribuovat do svalů, mozku a dalších orgánů. V nejzazším stádiu nastává poškození nervové soustavy.

Nebylo by ale na místě tvrdit, že všechno tohle zvládne B12 sám: pro proces krvetvorby je stejně nezbytné i železo, kyselina listová a vitaminy B2 a B6. Mezi projevy anémie patří bušení srdce, brnění končetin, bolesti hlavy, omdlévání, slabost, únava či bledá pleť. Doprovodem bývá i vypadávání vlasů anebo lámavé nehty.

Jak jsme B12 vědomě zabili, a teď ho musíme uměle vytvářet

Vitamin B12 neumí vyprodukovat živočichové ani rostliny. Vytváří ho hlavně bakterie žijící v půdě, ze které se dostanou do vody, těl živočichů a na povrch rostlin. Technologickým rozmachem v zemědělství a potřebou vyprodukovat co nejvíce za každou cenu, došlo vlivem pesticidů a umělých hnojiv ke sterilizaci půdy, v níž žádné bakterie nemají šanci přežít. A když nejsou bakterie, není ani vitamin B12.

I přesto se vitamin B12 nachází v potravinách živočišného původu čili mase, vnitřnostech (především játrech), rybách, vejcích, sýrech… Nedá se však mluvit o přirozeném výskytu! Hospodářská zvířata jsou postihnuta nedostatkem vitaminu B12 stejně jako my, a proto jim je suplementován. Z toho vychází, že i ti, kdo jedí živočišné produkty, získávají vitamin B12 formou doplňku stravy, bohužel ale často menší množství, než jejich tělo potřebuje a navíc ho za ně musel zkonzumovat někdo jiný.
Zařazení doplňků stravy je jediné řešení, předávkování nehrozí

Vitamin B12 by proto, měli užívat všichni. 

Předávkování se přitom bát nemusíte. Přebytek vitaminu se vylučuje močí a pokud člověk dosáhne dostatečné hranice, vitamin se začne automaticky obtížněji vstřebávat – nad potřebnou míru se vstřebá pouze 1 % z celkového přijatého množství.

Doporučená denní dávka vitaminu B12 a v jakých potravinách ho najdete nejvíce

Denní doporučená dávka vitaminu B12 se pohybuje mezi 2 až 3 μg (mikrogramy, tzn. miliontin gramu).

V rostlinné stravě se vitamin B12 vyskytuje v mléčné kvašené zelenině, najít ho můžete i v potravinách uměle obohacených o vitaminy a minerály, například v některých cereáliích. 


My doporučujeme stravovat se vyváženě kvalitní stravou podle naší kuchařky a vitamin B12 koupit v lékárně a pravidelně ho užívat. 🙂

Natalie Sheryl
Autorka kuchařky "A koza zůstala celá aneb koza zůstala celá." Ze začátku jsem veganství viděla jako řeholi. Říkala jsem si: Co teď budu jíst? Přece nemůžu být živa jen zeleninou! Dnes mi to přijde úsměvné – Jím pestře, chutně a zdravě. Aby ostatní nemuseli tápat stejně jako já kdysi, rozhodla jsem se o své kulinářské trumfy a zkušenosti podělit.
Komentáře
  • Ochutnávka z naší kuchařky zdarma :)

    Vhodné pro vegetariány, vegany, ale i obyčejné lidi, kteří se chtějí stravovat zdravě a nepodporovat týrání zvířat. Získáte recepty, které jsou levné, rychlé, jednoduché a z dostupných surovin. Dozvíte se, jak vařit tak, aby vašemu tělu nic nechybělo.